U bolskoj galeriji Branislav Dešković otvara se izložba „Storm Trooper“ akademskog kipara Velibora Mačukatina.
Otvorenje izložbe održati će se 18. srpnja u 21.30h.
Inspiriran likom Stormtroopera, vojnika iz znanstveno-fantastičnog filmskog serijala Ratovi zvijezda, Mačukatin se predstavlja serijom pomno izrađenih skulptura. Autor prisvaja karakterističan oblik kacige, izrađuje njezin glineni prototip i koristi ga kao predložak na kojem gradi svoju priču. Opetovano se referira na popularnu kulturu, ne samo na filmsku industriju već cijeli niz različitih društvenih pojava ironizirajući kapitalistički duh vremena u kojem živimo.
Izložba se može pogledati do 31. srpnja, radnim danima 9 – 12 h i 17 – 22h
O izložbi piše voditelj galerije Tino Vuković
Velibor Mačukatin u Galeriji umjetnina Branislav Dešković prije devet godina svojim je radom „Gospa od cukra“ kritizirao tadašnju političku zbilju, dok će nas ovom izložbom uvjeriti kako je kritičku oštricu zadržao do danas, povezujući pojmove iz naše stvarnosti s izmaštanim svijetom filma. Inspiriran Stormtrooperima ovog ljeta predstavlja nam se serijom pomno izrađenih keramičkih skulptura. Stormtrooper je naziv za vojnika iz znanstveno-fantastičnog filmskog serijala Ratovi zvijezda prepoznatljivog po jedinstvenom bijelom odijelu s pripadajućom zaštitnom kacigom. Serijal je osvanuo na ekranima krajem 70-ih, a do danas je stekao planetarnu slavu zauzevši kultno mjesto u industriji zabave. Mačukatin prisvaja karakterističan oblik Stormtrooper-ove kacige, izrađuje njezin glineni prototip i koristi ga kao predložak na kojem gradi svoju priču. Izvornome artefaktu masovne kulture pridodaje svojstvo znaka i ulogu skulpture. Metoda aproprijacije u umjetnosti obilježila je 20. stoljeće, dok je eksplicitno afirmirana 60-ih godina, na vrhuncu Pop arta. Uistinu, ovaj Mačukatinov rad vuče ponajbolje aspiracije spomenutog umjetničkog pravca, ali je prezentacijski autonoman. Sam oblik kacige već je određen značenjem, a umjetnik koristi njenu površinu poput praznog slikarskog platna, aplicirajući na nju različite elemente. Opetovano se referira na popularnu kulturu, ne samo na filmsku industriju već cijeli niz različitih društvenih pojava. Mačukatin tako boja, urezuje, lijepi, oblači u krzno i kožu, ponekad i mijenja standardni postupak glaziranja keramike koristeći japansku Raku tehniku. Osim što upisuje i kreira nova značenja na zadanome predlošku, svojim kreativnim intervencijama modificira i sam prototip, ponekad do krajnjih granica prepoznatljivosti.
Već nam je na prvi pogled jasno tko je glavni nositelj cjelokupne priče. – No, zašto baš Stormtrooper? Koga bi trebao predstavljati? Zašto je odabran baš ovaj sporedni lik, a ne jedan od karizmatičnih protagonista. Dakako, izbor ovog intergalaktičkog vojnika nije bio tek puki slučaj, a čak i onima koji su površno upoznati s filmom jasna je njegova karakterizacija. Namijenjena mu je uloga pokorne radilice koja izvršava naredbe, lišene bilo kakvog oblika individualizma. Ako želimo zagrebati ispod površine ovog egzotičnog prikaza moramo uzeti u obzir i samu alegoriju filma. Umjetnik uzima kacigu kao simbol i metaforu na kojoj razrađuje svoj kritički iskaz, transponira simbole i znakovlja raznorodnih kulturoloških i društvenih fenomena od onih pojedinačnih do općih, od lokalnih sve do njihovih globalnih manifestacija. Velibor Mačukatin je nesumnjivo veliki fan Ratova zvijezda, u njegovu se radu očituje i nota djetinje zaigranosti, bezazlenosti, humora i vedrine što ublažava težinu pristupa pojedinim ozbiljnijim temama unutar ovog izložbenog ciklusa. Koliko je zapravo uspješna ova filmska franšiza govori i podatak da je zaradom od prodanih popratnih sadržaja ušla u Guinnessovu knjigu rekorda kao najuspješnija u povijesti, a likovi iz serijala postali su brend na globalnom tržištu. Stoga ne čudi da su mnogi svjetski umjetnici već reinterpretirali ovu ikoničnu Stormtrooper-ovu kacigu ironizirajući kapitalistički duh vremena u kojem živimo. Ovom izložbom Mačukatin se nadovezuje i pridružuje aktualnim zbivanjima na svjetskoj umjetničkoj sceni odašiljući svoj glas u Neo pop artistički eter.
Tino Vuković
ŽIVOTOPIS:
Velibor Mačukatin rođen je u Zagrebu 1974. godine. Diplomirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Dobitnik je Rektorove nagrade u akademskoj godini 1998./99. za najbolji studentski rad za projekt skulptura u kamenu “Punta” i izlaganje na “6. trijenalu hrvatskog kiparstva” u Gliptoteci HAZU. Dobitnik je kiparske nagrade 27. Salona mladih 2004. u Zagrebu. 2013. predstavnik je Republike Hrvatske u Cité internationale des Arts u Parizu. Tijekom 2018. sudjelovao je na rezidencijalnom projektu “De/Construction of an image”, Hafenkombinat u Leipzigu.
Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU) i Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU). Autor je nekoliko skulptura u javnom prostoru te likovno-dizajnerskih rješenja za razne nagrade i priznanja. Izlaže na brojnim izložbama u zemlji i svijetu.
Zadnji komentari