Tekst: Inicijativa mladih / Pokret otoka

Lijepo je bilo vidjeti da u Bolu još ima ljudi koji brinu o dobrobiti zajednice i o dobrobiti samoga mjesta, i to ne 6 mjeseci prije izbora, utoliko više jer su spremni pomoći svojim znanjem i vještinama!

Još ljepše je vidjeti da ima ljudi koji odbacuju mantru “uzmi danas, a sutra što bude” , toliko raširenu na prostoru Hrvatske, te da se razmišlja na staze duže od jednog mjeseca ili godine.

Kako smo pričali i na samom okruglom stolu, potrebno je odbaciti frustracije, negativnost i defetizam, vidjeti što se danas može napraviti po pitanju problema koji muče građane, te odbaciti općenito loše trendove i greške koje ponavljamo, poput Španjolske, Grčke i drugih, danas već jeftinih i masovnih destinacija.

Sami zaključci:

  • Po studiji UN-a iz 2009. godine o plažama na području Dalmacije, te strategiji turističkog razvoja općine Bol iz 2016. godine, Bol je za duplo premašio kapacitete područja, i to samo sa zabilježenim noćenjima, ne računajući jednodnevne izletnike.
  • Strategija turističkog razvoja općine Bol iz 2016. godine se ne primjenjuje u nikakvom obliku.
  • Vodovodna mreža je po očitovanju samog Vodovoda Brač preopterećena i ne može primati nove korisnike.
  • Električna mreža je pod velikim pritiskom, što se očitovalo za vrijeme sezone više puta.
  • Kanalizacija i sustav odvodnjavanja je isto tako pod velikim pritiskom, te se već pojavljuju problemi u nekim dijelovima Bola. Neki dijelovi i ulice nemaju nikakav sustav odvodnjavanja oborinskih voda.
  • Žičana telekomunikacijska infrastruktura je nedovoljna i preopterećena, pa se često događa da se novi korisnici odlučuju na bežičnu varijantu na preplate ili bonove (posebno u novoizgrađenim dijelovima). Zbog loše infrastrukture loša je i brzina interneta, pa su gostima uskraćene, danas već na zapadu standardne, usluge poput Netflixa i ostalih streaming servisa. Gosti koji putuju i rade, te su im potrebne velike internetske brzine, mogu zadovoljno koristiti internet u smještaju koji je unutar 500 metara od centrale. Samim time se gube gosti visoke platežne moći koji su skloni ostajati na duže periode.
  • Nova gradnja koja već sada stvara nove “kvartove” u Bolu, ne ostavlja prostor za cestu, pa se te ceste širinom mogu svrstavati u kategoriju požarnog puta (dovoljno samo za jedno vozilo). Nedovoljno je i parkinga, a nogostupa i zelenih površina uopće nema pošto je izgrađenost parcela oko 80%, nerijetko često i više!
  • Gradnja se odvija na takav način da značajno narušava atraktivnost samog mjesta.
  • Tendencija gradnje zgrada s 9 do 12 apartmana, s ogromnim postotkom izgrađenosti parcele, služi u špekulantske svrhe ili pak za generički najam, te u krajnjoj liniji dovodi klijentelu slabije platežne moći.
  • Koncept all inclusive hotela već je odavno odbačen u zapadnim zemljama s dugom tradicijom turizma kao neisplativ, te štetan po lokalnu zajednicu (mali benifiti, velika opterećenja). Samim time stoji u suštoj suprotnosti s današnjim trendovima na tržištu (doživljaj samog mjesta i sredine, kvaliteta usluge na lokalnoj razini itd.).
  • Bol nema funkcionalnih muzeja, te gostu ne nudi ništa ili jako malo usred lošeg vremena ili van udarnog ljetnog tromjesečja.
  • Gastro turizam je gotovo pa nepostojeći, jer mnogi restorani nude standardni roštilj, pizzu i paste. Čast iznimkama!

Naravno to je samo jedan dio. Što se tiče ključnih problema po hitnosti, preizgrađenost i prekapacitiranost Bola je definitivno i jednoglasno na prvom mjestu, jer restorani mogu promjeniti menu, muzeji se mogu otvoriti, ali trajno narušena vizura mjesta te premašivanje kapaciteta područja je nešto što je nepovratno!

Vjerujemo da ste svih ovih problema i sami svjesni, možda ne o podmaklosti njihovih faza, jer su neki podaci na i na okruglom stolu bili novost za mnoge od nas koji smo sudjelovali.

Neproduktivnost i negativnu na stranu, okrećemo se onome što se može i mora napraviti, te uskoro krećemo s prijedlozima rješenja za najhitnije probleme, s usporedbama na koji način su isti problemi riješeni u drugim djelovima Hrvatske (ima par iznimki) i Europe.